REFERENCES to 17th century, 1st half
1 Платонов С. Ф. Древнерусские сказания и повести о Смутном времени как исторический источник. St. Petersburg, 1888; Назаревский А. А. Очерки из области русской исторической повести начала XVII столетия. Kiev, 1958. For the publication of texts see the book: Памятники древней русской письменности, относящиеся к Смутному времени (Русская историческая библиотека). Second edition, Vol. XIII, St. Petersburg, 1909. All works about the Time of Troubles are quoted from this edition unless otherwise indicated.
2 Прокофьев H. И. “Видения как жанр в древнерусской литературе”. Ученые записки МГПИ им. В. И. Ленина, Vol. 231, 1964; Лихачев Д. С. развитие русской литературы X-XVII веков. Эпохи и стили, р. 141.
3 Копанев А. И. “Новые списки Повести о видении некоему мужу духовному”. ТОДРЛ, Vol. XVI, 1960, pp. 477-480.
4Дробленкова Н. Ф. “Новая повесть о преславном Российском царстве” и современная ей агитационная патриотическая письменность. Moscow and Leningrad, 1960. The New Tale is quoted from this edition.
5 Платонов С. Ф. Статьи по русской истории (1883-1902). St Petersburg, 1903, p. 193-198.
6For the publication and study of this work see: Сказание Авраамия Палицынси Preparation of text and commentaries by O. A. Derzhavina and E. V. Kolosova. Moscow and Leningrad, 1955.
7For publication of the text see: “Временник” Ивана Тимофеева. Preparation of text, translation and commentary by O. A. Derzhavina. Moscow and Leningrad, 1951.
8Кукушкина М. В. “Семен Шаховской — автор Повести о Смуте”. In the book: Памятники культуры. Новые открытия. Письменность. Искусство. Археология (Ежегодник 1974). Moscow, 1975, pp. 75-78.
9Лихачев Д. С. Человек в литературе Древней Руси, pp. 7-26.
10Дмитриев Л. А. Житийные повести русского Севера как памятники литературы XIII-XVII вв. Leningrad, 1973.
11 For publication of the text see: Скрипиль М. О. “Повесть об Улиянии Осоргиной”. ТОДРЛ, Vol. VI, 1948, pp. 256-373.
12 Лихачев Д. С. Человек в литературе Древней Руси, pp. 116-117.
13 On the reasons for this see: Лихачев Д. С. “Система литературных жанров Древней Руси”. In the book: Славянские литературы. (V Международный съезд славистов. Sofia, September 1962.) Moscow, 1963, pp. 65-68; Панченко А. М. “Изучение поэзии Древней Руси”. In the book: Пути изучения древнерусской литературы и письменности. Leningrad, 1970, pp. 126-129; Матхаузерова С. Древнерусские теории искусства слова. Prague, 1979.
14Соболевский А. И. Церковнославянские стихотворения конца 1Х-начала X века. St Petersburg, 1892; Лавров П. А. Материалы по истории возникновения древнейшей славянской письменности. Leningrad, 1930; Панченко А. М. “Перспективы исследования истории древнерусского стихотворства”. ТОДРЛ, Vol. XX, 1963, pp. 263-264.
15Сазонова Л. И. “Принцип ритмической организации в произведениях торжественного красноречия старшей поры”. ТОДРЛ, Vol. XXVIII, 1973, pp. 30-46.
16Матхаузерова С. “‘Слагати’ или ‘ткати’? (Спор о поэзии XVII в.)” In the book: Культурное наследие Древней Руси, pp. 195-200.
17The texts of the verses of repentance are quoted from the book: Бессонов П. Д. Калики перехожие. Moscow, 1861-1863. See also: Перетц В. H. “К истории древнерусской лирики (стихи ‘умиленные’)”. Slavia, Roc. XI, Nos. 3-4, Praha, 1932, pp. 474-479; Малышев В. И. “‘Стих покаянны’ о ‘люте’ времени и ‘поганых’ нашествии”. ТОДРЛ, Vol. XV, 1958, pp. 371-374; Позд- неев А. В. “Древнерусская поэма—‘Покаянны на осмь гласов’”. Ceskoslovenska-Rusistika, XV, No. 5, Praha, 1970, pp. 193-205.
18Фролов С. В. “Из истории древнерусской музыки. (Ранний список стихов покаянных.)” In the book: Культурное наследие Древней Руси. р. 168.
19 Text quoted from the edition in the book: Малышев В. И. Древнерусские рукописи Пушкинского Дома. Обзор фондов. Moscow and Leningrad, 1965, p. 187.
20 A general impression of seventeenth-century poetry can be obtained from the following two anthologies: Демократическая поэзия XVII века, introductory article by V. P. Adrianova-Peretts and D. S. Likhachev. Preparation of text and notes by V. P. Adrianova-Peretts. Moscow and Leningrad, 1962; Русская силлабическая поэзия XVII-XVIII вв. Introductory article, preparation of text and notes by A. M. Panchenko. Second edition, Leningrad, 1970.
21 Quoted from the edition in the book: Русская демократическая сатира XVII века. Preparation of texts, articles and commentaries by V. P. Adrianova- Peretts. Moscow and Leningrad, 1954. Second edition, enlarged, Moscow, 1977, p. 183.
22 Лихачев Д. С., Панченко А. М. “Слуховой мир” Древней Руси. Leningrad, 1976 р. 27.
23 The text of the Discourse was published by V. I. Savva in the book: Вновь открытые полемические сочинения XVII в. против еретиков. St. Petersburg, 1907, pp. 7 et seq.
24 Укратська поез’хя. Ктецъ XVI-початок XVII ст. Edited by V. P. Kolosova and V. I. Krekoten. Kiev, 1978, pp. 54-55.
25 Перетц В. H. Историко-литературные исследования и материалы, Vol. 1. Из истории русской песни. St Petersburg, 1900, pp. 5 et seq.; Холшевников В. E. “Русская и польская силлабика и силлаботоника”. In the book: Теория стиха. Moscow and Leningrad, 1968, pp. 27-31.
26Панченко А. М. Русская стихотворная культура XVII века. Leningrad, 1973, pp. 34-102, 242-269; Шептаев Л. Л. “Стихи справщика Савватия”. ТОДРЛ, Vol. XXI, 1965, pp. 5-28.
27 Here and elsewhere the verse of the ChancerySchool poets is quoted from the book: Панченко А. М. Русская стихотворная культура XVII века, pp. 35, 51, 52-53.
28 Ромодановская Е. К. Русская литература в Сибири первой половины XVII в. Novosibirsk, 1973, pp. 17-20.
29 On Siberian literature, apart from the above-mentioned work by E. K. Romodanovskaya, see: Бахрушин С. В. Научные труды, Vol.Ill, Part 1; Очерки no истории колонизации Сибири в XVI в. и XVII вв. Moscow, 1955; Андреев А. И. Очерки по источниковедению Сибири. Second edition, Moscow and Leningrad, 1960, No. 1; Лихачев Д. С. Русские летописи и их культурноисторическое значение, pp. 411-417; Дергачева-Скоп Е. И. Из истории литературы Урала и Сибири XVII века. Sverdlovsk, 1965; Дворецкая Н. А. “Археографический обзор списков повестей о походе Ермака”. ТОДРЛ, Vol. XIII, 1957, pp. 467-482; Сергеев В. И. “У истоков сибирского летописания”. Вопросы истории, No. 12, 1970, pp. 45-60.
30 Сибирские летописи. St Petersburg, pp. 163-164.
31 Ромодановская Е. К. “Синодик ермаковым казакам”. Известия Сибирского отделения АН СССР. Серия общественных наук, No. 9, 1970, Book 3. The term “Synodical” (Sinodik) is used in Old Russian Literature to designate three types of works. Firstly, it is a pomyannik, a book in which the names of the dead are written for remembrance in the church. Secondly, it is the term used for the Feast of Orthodoxy ritual (see text). And thirdly, in the 17th century a special miscellany appeared which was also called a Synodical: apart from a general list of names of the dead and sick, it also contained theological articles and narrative passages. The Synodical for Ermak’s Cossacks is first and foremost a pomyannik But because it was intended to be put together with another Synodical, the Feast of Orthodoxy ritual, it also contained narrative elements.
32The main works on the Azov cycle belong to Alexander Orlov and Andrei Robinson. See: Орлов А. С. Исторические и поэтические повести об Азове (взятие 1637 г. и осадное сидение 1641 г.). Тексты. Moscow, 1906; Орлов А. С. “Сказочные повести об Азове. ‘История’ 1735 года”. Русский филологический вестник, Book 4, 1905; Books 1-4 1906; Робинсон А. Н. “Из наблюдений над стилем поэтической повести об Азове”. Ученые записки Московского университета, No. 118, Book 2, 1946, pp. 43-71; Робинсон А. Н. “Повести об азовском взятии и осадном сидении. Исследование и тексты”. In the book: Воинские повести Древней Руси. Edited by V. P. Adrianova-Peretts. Moscow and Leningrad, 1949, pp. 47-112, 166-243, The tales of the Azov cycle are quoted from this work.