REFERENCES to 15th century, 2nd half
1 On Euphrosyne see: Лурье Я. С. “Литературная и культурно-просветительная деятельность Ефросина в конце XV в.”. ТОДРЛ, Vol. XVII, 1961, i- рр. 130-168; Дмитриева Р. П. “Приемы авторской правки книгописца Ефросина (к вопросу об индивидуальных чертах Кирилло-Белозерского списка Задонщины)”. In the book: “Слово о полку Игореве” и памятники Куликовского цикла. pp. 264-291; Каган М. Д., Понырко Н. В., Рождественская М. В. “Описание сборников XV в. книгописца Ефросина”. ТОДРЛ, Vol. XXVI, 1980, pp. 3-300.
2In specialist literature a different explanation of the term Strigolniks has been advanced, namely, that it derives from the cutting of cloth (see: Лихачев Д. С. “К вопросу о происхождении названия псковско-новгородских еретиков стригольники”. In the collection of reports and communications of the Linguistics Society of Kalinin University, Vol. IV, 1974, pp. 130-132).
3 ПЛДР. Вторая половина XV века, pp. 538-539.
4For sources on the history of the heretical movements see the book: Казакова H. А., Лурье Я. С. Антифеодальные еретические движения на Руси XIV- начала XVI в. Moscow and Leningrad, 1955.
5 Клибанов А. И. “Написание о грамоте. Опыт исследования просветительно- реформационного памятника конца XV-первой половины XVI века”. In the book: Вопросы истории религии и атеизма, Vol. 3, Moscow, 1956, pp. 325-374; Fine, J.V.A., “Feodor Kuritsyn’s Laodikijskoe poslanie and the Heresy of the Judizers” Speculum, Cambridge, Mass., Vol. 41, 1966, pp. 500-504; Freydank, D., “Der Laodicenerbrief”. Zeitschrift fur Slawistik, Bd. 11, Berlin, 1966, S. 355-370; Kampfer, F., “Zur Interpretation des Laodicenischen Sendschreibens”. Jahrbucher fur Geschichte Osteuropas, Bd. 16, Jg. 1968, S. 566-569; Maier, J., “Zum jiidischer Hintergrund des sogenanten Laodicenischen Sendschreibens”. Ibid., Bd. 17, Jg. 1969, S. 1-12; Haney, J.V., “The Laodicean Epistle: Some Possible Sources”. Slavic Review, Vol. 30, 1971, No. 4, pp. 832-842; Lilienfeld, F.v., 1) “Das Laodikijskoe poslanie des grossfiirstlichen D’jaken Fedor Kuricyn”. Jahrbiicher fiir Geschichte Osteuropas, Bd. 24, Jg. 1976, S. 1-22; 2) “Иоанн Тритемий и Федор Курицын”. In the book: Культурное наследие Древней Руси. Истоки. Становление. Традиции. Moscow, 1976, pp. 116-123; 3) “Die Haresi des Fedor Kuricyn. Forschungen zur Osteuropaischen Geschichte, Bd. 24, Wiesbaden, 1978, § 39-64. Cf. Luria, J., 1) “L’heresie dite des judaisants et ses sources historiques”. Revue des etudes slaves, t. 45, Paris, 1966, p. 49-67; 2) “Zur Zusammenfassung des Laodicenischen Sendschreiben”. Jahrbucher fur Geschichte Osteuropas, Bd. 17, Jg. 1968, S 66-69; 3) “Unresolved Issues in the History of the Ideological Movements of the Late Fifteenth Century”. In: Medieval Russian Culture. Ed. H. Birnbaum and M.S. Flier. University of California Press. Berkeley-Los Angeles-London, 1984, p. 150-163.
6 The Sophia First Chronicle is published in ПСРЛ, Vols. V-VI, 1851-1853 (with gaps); ПСРЛ, Vol. V. Second edition, 1925 (not to the end); The Novgorod Fourth Chronicle is published in ПСРЛ, Vol. IV, 1915-1925.
7The Nikanor Chronicle is published in ПСРЛ, Vol. XXVII, 1962, pp. 17-161; The Vologda-Perm Chronicle, in ПСРЛ, Vol. XXVI, 1959.
8 Chronicle compilation of 1479 (in a redaction made in the 1490s) is published in ПСРЛ, Vol. XXV, 1949.
9 The Ermolin Chronicle is published in the ПСРЛ, Vol. XXIII, 1910; the abridged compilations of the late fifteenth century in ПСРЛ, Vol. XXVII, 1962, pp. 163-367; ПЛДР. Вторая половина XV века, pp. 410-443.
10 The Sophia Second Chronicle is published in ПСРЛ, Vol. VI, 1853 (the account of 1480 is on pp. 230-231).
11 On fifteenth-century chronicles see: Лурье Я. С. Общерусские летописи XIV-XV вв. Leningrad, 1976.
12 ПСРЛ, Vol. IV, Part I, 1925, No. 2, pp. 446-449; see also: ПЛДР. Вторая половина XV века, pp. 404-409.
13 A. A. Shakhmatov’s dating of the first redaction of The Russian Chronograph to 1442 has now been revised. See: Клосс Б. M. “О времени создания Русского хронографа”. ТОДРЛ, Vol. XXVI, 1971, pp. 244-255; Творогов О. В. Древнерусские хронографгл, pp. 190-192. In a review of this book В. M. Kloss expressed the view that the first redaction of The Russian Chronograph was compiled in 1516-1522. (История СССР, No. 3, 1977, p. 183.)
14 For an analysis of the style of The Russian Chronograph see: Лихачев Д. С. Русские летописи и их культурно-историческое значение, pp. 331-354; Творогов О. В. “К истории жанра хронографии”. ТОДРЛ, Vol. XXVII, 1972, pp. 203-226.
15 For the text of the Tale see: Русские повести XV-XVI вв. Moscow and Leningrad, 1958, pp. 55-78. Cf. Сперанский М. H. “Повести и сказания о взятии Царьграда турками”. ТОДРЛ, Vol. X, 1954, pp. 138-165; Скрипиль М. О. “‘История’ о взятии Царьграда турками Нестора Искандера”. ТОДРЛ, Vol. X, 1954, pp. 166-184; ПЛДР. Вторая половина XV века, pp. 216-267.
16The Innocentius’ record is printed in the book: Ключевский В. О. Древнерусские жития святых как исторический источник, pp. 439-453; ПЛДР. Вторая половина XV века, pp. 478-513.
17 Повести о житии Михаила Клопского. Preparation of texts and article by L. A. Dmitriev. Moscow and Leningrad, 1958; ПЛДР. Вторая половина XV века, pp. 334-349.
18 P. П. Дмитриева. Повесть о Петре и Февронии Муромских. Leningrad, 1979, РР- 99-101, 118. On The Tale of Peter and Febronia by Ermolai-Erasmus, see below, PP. 354-59.
19 “Повесть о Петре Ордынском”. In the book: Русские повести XV-XVI вв., pp. 98-105; ПЛДР. Конец XV-первая половина XVI века, Moscow, 1984, pp. 20-37.
20 “Александрия”. Роман об Александре Македонском по русской рукописи XV века. Prepared by М. N. Botvinnik, Y. S. Lurie and О. V. Tvorogov. Moscow and Leningrad, 1965; ПЛДР. Вторая половина XV века, pp. 22-177.
21 For the study and publication of the text of works on the Trojan War see the book: Троянские сказания. Средневековые рыцарские романы о Троянской войне по русским рукописям XVI-XVII вв. Preparation of texts and article by О. V. Tvorogov. Commentaries by M. N. Botvinnik and О. V. Tvorogov. Leningrad, 1972; ПЛДР. Конец XV-первая половина XVI века, pp. 222-267.
22 “Сказание о Соломоне и Китоврасе”. In the book Изборник (Сборник произведений литературы Древней Руси). Moscow, 1969, pp. 370-375; ПЛДР, XIV- середина XV века, pp. 68-73.
23 For “Суды Соломона” see the book: Памятники отреченной русской литературы, собранные Н. С. Тихонравовым, Vol. I. St Petersburg, 1863, pp. 259-265; ПЛДР. XIV-середина XV века, pp. 66-67, 76-78.
24 Памятники старинной русской литературы. Ложные и отреченные книги русской старины, собранные А. Н. Пыпиным. St Petersburg, 1862, No. 3, pp. 59-61; Cf: Ярошенко-Титова Л. В. “Повесть об увозе Соломоновой жены в русской рукописной традиции XVII-XVIII в”. ТОДРЛ; Vol. XXIX, 1974, pp. 257-273; see also Luria, J., “Une legende inconnue de Solomon et Kitovras dans un manuscript du XV-e siecle”. Revue des etudes slaves, t. XLIII, f. 1-4, Paris, 1964, p. 7-11.
25 For the publication and study of Stefanit and Ikhnilat see the book: “ Стефанит и Ихнилат”. Средневековая книга басен по русским рукописям XV-XVII вв. Edited by О. P. Likhacheva and Y. S. Lurie. Translations from the Greek by E. E. Granstrem and V. S. Shandrovskaya. Leningrad, 1969; ПЛДР. Конец XV-первая половина XV века, pp. 152-221.
26 For the text of the oldest version of The Tale of Babylon see: Скрипиль M. O. “ Сказание о Вавилоне-граде”. ТОДРЛ, Vol. IX, pp. 142-144; republished in the book: Русские повести XV-XVI вв., pp. 85-87; ПЛДР. Вторая половина XV века, pp. 182- 187.
27 For the study and publication of The Tale of the Monk Who Asked for the Hand of the King’s Daughter see: Дурново H. H. “Легенда о заключенном бесе в византийской и старинной русской литературе”. In the book: Древности. (Труды Славянской комиссии Московского археологического общества, Vol. IV, No. 1.) Moscow, 1907, pp. 103-153. The Tale is also published in ПЛДР. Вторая половина XV века, pp. 182-187.
28 Повесть о Дракуле. Study and preparation of texts by Y. S. Lurie. Moscow and Leningrad, 1964. ПЛДР. Вторая половина XV века, pp. 554-565. Recent years have seen the publication of a number of foreign works examining the Dracula legends, including the Russian fifteenth-century tale: Giraudo, G., 4,Dracula,\ Contributi alia storia delle idee politiche nelV Europa Orientale alia svolta del XV secolo. Venezia, 1972; Ronay, G., The Truth About Dracula (English edition: The Dracula Myth). New York, 1972; Florescu, R., and McNally, R.T., Dracula. A Biography of Vlad the Impaler, 1431-1476. New York, 1973; Berza, М., “Vlad Tepes, ses regnes et sa legende en marge de deux livres recentes”. Revue des etudes sudest europeennes, t. XV, 1977, No. 2, p. 325-354. Cf.: Luria J. “Probleme der gegenwartigen ‘Draculiana’”. In: Osteuropa in Geschichte und Gegenwart. Festschrift fur Gunter Stokl zum 60 Geburtstag. Koln-Wien, 1977, S. 316-327.
29 Черепнин Л. В. Русские феодальные архивы XVI-XV веков, Part 2, Moscow and Leningrad, 1951, pp. 310-312; Адрианова-Перетц В. П. “Крестьянская тема в литературе XVI в.”. ТОДРЛ, Vol. 10, 1954, р. 203; Морозов А. А. “Национальное своеобразие и проблема стилей”. Русская литература, No. 3, 1967, pp. 111-118; Лурье Я. С. “Еще раз о Дракуле и макиавеллизме”. Русская литература, No. 1, pp. 142-146; Лихачев Д. С. Человек в литературе Древней Руси, р. 13.
30 Повесть о Дмитрии Басарге и о сыне его Борзосмысле. Study and preparation of texts by M. O. Skripil. Leningrad, 1969; the Tale and a modern Russian translation of it are also published in ПЛДР. Вторая половина XV века, pp. 566-577.
31 Anderson, W., Keiser und Abbot, Helsinki, 1923; for the Russian text of the first part of this book see: Андерсон В. “Император и аббат”. История одного народного анекдота, Part 1, Kazan, 1916.
32 “Хожение за три моря” Афанасия Никитина. 2 изд., доп. и перераб. Л., 1986 (Сер. “Литературные памятники”). See also: Лурье Я. С. “Подвиг Афанасия Никитина. (К 500-летию начала его путешествия.)” Известия Всесоюзного географического общества, Vol. 99, No. 5, pp. 435-442; Семенов Л. С. Путешествие Афанасия Никитина, Moscow, 1980; Трубецкой Н. С. “Хождение за три моря Афанасия Никитина, как литературный памятник”. In the book: N. S. Trubetskoj, Three Philological Studies, Michigan Slavic Materials, 3, 1963; Lennhoff, Gail, “BeyondThreeSeas: Aphanasij Nikitin’s Journey from Orthodoxy to Apostasy”. East European Quarterly, Vol.XIII, No. 4, Dec. 1979, pp. 431-447. For publication of the text see: ПЛДР. Вторая половина XV века, pp. 444-477.
33Lennhoff, G., op. cit.