REFERENCES to 16th century
1 Дмитриева P. П. Сказание о князьях Владимирских. Moscow and Leningrad, 1955.
2 Philotheus’ epistles are published in the book: Малинин В. П. Старец Елизарова монастыря Филофей и его послания. Kiev, 1901 (Appendix). Cf. Гольдберг А. Л. “Три ‘послания Филофея’ (Опыт текстологического анализа)”. ТОДРЛ, Vol. XXIV, 1974, pp.,68-97; “Идея ‘Москва — третий Рим’ в цикле сочинений первой половины XVI века”. ТОДРЛ, Vol. XXXVII, pp. 138-149; Kampfer, F., “‘Sendschreiben Filofeis’ oder ‘Filofei-Zyklus’? Argumente gegen die Ergebnisse Alexander Goldbergs”. Canadian-American Slavic Studies. 1979, Vol. 13, Nos. 1-2, pp. 126-138.
3 “Великие Минеи Четпии”, собранные митрополитом Макарием. St Petersburg and Moscow, 1868-1917. The Great Menology for September, October, November (1-25), December (1-24 and 31), January (1-11) and April have been published.
4 For the text of the first redaction of the Household Management see: “Домострой” no списку ОИДР. Moscow, 1882, pp. 73-75.
5 For the text of the second redaction of the Household Management see: “Домострой” no Коншинскому списку и подобным. Prepared for publication by A. Orlov. Moscow, 1908. On the Household Management see: Зимин A. A. И. С. Пересветов и его современники. Очерки по истории русской общественно- политической мысли середины XVI в. Moscow, 1958, pp. 55-57, 64-70; Адрианова- Перетц В. П. “К вопросу о круге чтения древнерусского писателя”. ТОДРЛ, Vol. XXVIII, 1974, pp. 24-29.
6 Тихонравов Н. С. Сочинения, Vol. I, Moscow, 1896, pp. 92-93.
7 Тихомиров М. Н. Русская культура X-XVIII вв. Moscow, 1968, pp. 292- 345; Зернова А. С. Начало книгопечатания. Moscow, 1947.
8 “Волоколамский патерик”. Семинарий по древнерусской литературе высших женских курсов. Moscow, 1915, No. 5.
9 Дмитриев Л. А. Житийные повести русского Севера как памятники литературы XIII-XVII вв., pp. 264-265.
10The dispute about the dating of the extant text of the Tale has now been settled thanks to the discovery of the autograph of the Tale (see: Повесть о Петре и Февронии. Preparation of texts and study by R. P. Dmitrieva. Leningrad, 1979, РР- 95-118).
11 Ржига В. Ф. “Литературная деятельность Ермолая-Еразма”. Летопись занятий Археографической комиссии (ЛЗАК), Vol. 33, 1926, pp. 103-200.
12 Дмитриева Р. П. “О структуре Повести о Петре и Февронии”. ТОДРЛ, Vol. XXXI, 1976, pp. 247-270.
13 The Resurrection Chronicle is published in the ПСРЛ, Vols. VII-VIII, 1856-1859; The Nikon Chronicle in ПСРЛ, Vols. IX-XIII, 1862-1910 (Phototype reproduction. Moscow, 1965); The Chronicle of the Beginning of the Reign… in ПСРЛ, Vol. XXIX, 1965, pp. 9-116; The Josaphat Chronicle is published separately under the editorship of A. A. Zimin: Иоасафовская летопись. Moscow, 1957; See: Клосс Б. М. Никоновский свод и русские летописи XVI-XVII вв. Moscow, 1980.
14 For the text of the final volume of The Illustrated Chronicle (Synod manuscript and The Tsar’s Book) see: ПСРЛ, Vol. XIII, 1904-1906. (Phototype reproduction. Moscow, 1965.); cf., Альшиц Д. H. “Иван Грозный и приписки к лицевым сводам его времени”. Исторические записки, Vol. 23, pp. 251-289; Альшиц Д. Н. “Происхождение и особенности источников, повествующих о боярском мятеже 1553 г.”. Исторические записки, Vol. 25, pp. 266-292; Андреев Н. Е. “Об авторе приписок в лицевых сводах Ивана Грозного”. ТОДРЛ, Vol. XVIII, 1962, pp. 117-148; Веселовский С. Б. Исследования по истории опричнины. Moscow, 1968, pp. 265-291; Зимин А. А. “О методике изучения повествовательных источников XVI в.”. In the book: Источниковедение отечественной истории. No. 1, Moscow, 1973, pp. 187-196; Протас- ьева Т. Н. “К вопросу о миниатюрах Никоновской летописи (Син. № 962)” In the book: Летописи и хроники. Moscow, 1974, pp. 271-285; Амосов А. А. “Датировка и кодикологическая структура в ‘Истории Грозного’ в ‘Лицевом летописном своде’”. Вспомогательные исторические дисциплины, Vol. XIII, Leningrad, 1982, pp. 155-193.
15 Псковские летописи. No. I, Moscow and Leningrad, 1941, pp. 95-97; No. 2, Moscow, 1955, p. 226.
16 See: ПСРЛ, Vol. VI, 1853, pp. 269-276. A similar account is found in the Novgorodian compilation of 1539 in ПСРЛ, Vol. IV, 1929, pp. 552-564.
17 ПСРЛ, Vol. XIII, Part 2, 1906 (Phototype reproduction. Moscow, 1965.), pp. 524-525.
18 Cf.: Васенко П. Г. “Книга Степенная царского родословия” и ее значение в древнерусской исторической письменности. Part I, St Petersburg, 1904, pp. 218-240.
19 ПСРЛ, Vol. XXI, Part I, pp. 7-8.
20 Казанская история. Text prepared by G. N. Moiseyeva. Moscow and Leningrad, 1954; Cf.: Кунцевич Г. 3. История о Казанском царстве, или Казанский летописец. St Petersburg, 1905, pp. 176-179.
21 Лихачев Д. С. Развитие русской литературы X-XVII вв., pp. 133-137.
22 Повести о споре жизни и смерти. Study and preparation of texts by R. P. Dmitrieva. Moscow and Leningrad, 1964.
23 “Повесть о царице Динаре” published by М. О. Skripil in the book: Русские повести XV-XVI вв., pp. 88-91 (for the article by M. O. Skripil see pp. 414-419). Cf.: Сперанский М. H. “Повесть о Динаре в русской письменности”. ИОРЯС, Vol. XXXI, 1926.
24 Повесть о прихожении Стефана Батория на град Псков. Preparation of text and article by V. I. Malyshev. Moscow and Leningrad, 1952.
25 Просветитель, или Обличение ереси жидовствующих. Творение преподобного отца нашего Иосифа, игумена Волоцкого. Kazan, 1904. On the date of Просветитель see: Лурье Я. С. Идеологическая борьба в русской публицистике конца XV-начала XVI в. Moscow and Leningrad, 1960, pp. 95-110, 458-474.
26 Послания Иосифа Волоцкого. Moscow and Leningrad, 1959.
27 Daniel’s works have been published in the appendix to the book: Жмакин В. Митрополит Даниил. Moscow, 1881.
28 Казакова Н. А. Вассиан Патрикеев и его сочинения. Moscow and Leningrad, 1960.
29 The identity of Maxim the Greek and Michael Trivolis is proved by E. Denissoff in his work: Denissoff, E., Maxime le Grec et VOccident, Paris-Louvain, 1943. The fact of Maxim’s conversion to Catholicism is confirmed by documentary evidence found by E. Denissoff (See: Denissoff, E., L’influence de Savonarole sur I’eglise russe expliquee par un MS. inconnu du couvent de St Marc a Florence. Scriptorium, Bruxelles, 1948, t. 11, f. 2, p. 252-256).
30 Сочинения Максима Грека, parts 1-3, Kazan, 1859-1862; Иванов А. И. Литературное наследие Максима Грека. Характеристика, атрибуции, библиография. Leningrad, 1969; Синицына Н. В. Максим Грек в России. Moscow, 1977; Haney, J. V., From Italy to Muscovy. The Life and Works of Maxim the Greek. Munchen, 1973; Буланин Д. М. Переводы и послания Максима Грека. Неизданные тексты. Leningrad, 1984.
31 Сочинения И. Пересветова. Text prepared by A. A. Zimin. Moscow and Leningrad, 1956. Cf.: Зимин А. А. И. С. Пересветов и его современники. Очерки по истории русской общественно-политической мысли середины XVI в. Moscow, 1958.
32 “Ответ царя Ивана Васильевича Грозного Яну Роките”. See: Древнерусские полемические сочинения против протестантов. BookI.Moscow, 1878. For the most recent edition from the Russian manuscript of the sixteenth century. in HarvardUniversity see: Tsar Ivan IV’s Reply to Jan Rokita by V. A. Tumins. The Hague-Paris, 1971.
33 Лихачев Д. С. “Канон и молитва Ангелу Грозному Парфения Юродивого”. In the book: Рукописное наследие Древней Руси. По материалам Пушкинского дома. Leningrad, 1972, р. 10.
34 Послания Ивана Грозного. Text prepared by D. S. Likhachev and Y. S. Lurie. Translation and commentaries by Y. S. Lyrie. Edited by V. P. Adrianova- Peretts. Moscow and Leningrad, 1951. On the literary work of Ivan IV, see the book: Лихачев Д. С. Великое наследие, pp. 265-288, 333-348; Лурье Я. С. “Был ли Иван IV писателем?” ТОДРЛ, Vol. XV, 1958, pp. 505-508.
35 Переписка Ивана Грозного с Андреем Курбским. Text prepared by Y. S. Lurie and Y. D. Rykov. Leningrad, 1979; Moscow, 1981. In recent years several works have appeared on the correspondence of Ivan IV and Kurbsky in connection with Edward Keenan’s claim that the correspondence was a seven- teenth-century “apocrypha”. Cf: Keenan, E. L., The Kurbskii-Groznyi Apocrypha. The XVIIth Century Genesis of the “Correspondence” Attributed to Prince A. M. Kurbskii and Tsar Ivan IV. Cambridge, Mass., 1971; Скрынников P. Г. Переписка Грозного и Курбского. Парадоксы Эдварда Кинана. Leningrad, 1973; for a review of Edward Keenan’s book see: Андреева H. The Slavonic and East European Review, Vol. LIII, 1975 No. 133, pp. 582-588; for reviews of R. Skrynnikov’s book see: Fennell, J., Russia Mediaevalis, Vol. II, Munchen, 1975, pp. 188-198; Keenan, E., Kritika, Cambridge, Mass, Vol. X, 1973, No. 1, pp. 1-36; Лихачев Д. С. “Существовали ли произведения Курбского и Грозного?” In the book: Лихачев Д. С. Великое наследие, pp. 333-348; Зимин А. А. “Первое послание Курбского Ивану Грозному”. ТОДРЛ, Vol. XXXI, 1976, pp. 176-201; Скрынников Р. Г. “К вопросу о происхождении сходных мест в Первом послании Курбского Ивану IV и сочинениях Исайи”. Русская литература, No. 3, 1977, pp. 65-76; Лурье Я. С. “О возникновении и складывании в сборники переписки Ивана Грозного с Курбским”. ТОДРЛ, Vol. XXXIII, 1978, pp. 204-218; Rossing, N.. R^nne, В., Apocryphal—Not Apocryphal? A Critical Analysis of the Discussion Concerning the Correspondence Between Tsar Ivan IV and Prince Andrey Kurbski, Gopenhagen, 1980.
36 Переписка Ивана Грозного с Андреем Курбским, р. 7.
37 Зимин А. А. “Когда Курбский написал ‘Историю о великом князе Московском’?” ТОДРЛ, Vol. XVIII, 1962, pp. 305-308.